En mammas bön till fjortisdottern

2010-08-03 kl. 16:44:23

"Långa solbrända ben ska gå på disco. Plattångat hår och spindelbenslånga ögonfransar. Kaxigt nagellack. Förväntansfullt leende. Hud som för en mamma fortfarande andas bebis. Och jag vill bara ropa: Gå inte, var liten här hos mig ännu några år!
   Men hon måste och jag vill det ju också. Sitt liv kan bara hon själv leva och det görs inte bäst under skyddande kokong. Men en liten bön kan jag väl få skicka med på vägen?

Älskade vän som svänger runt på dansgolvet. DU bestämmer. DU är solen i ditt eget universum. Det är kring DIG allting kretsar i DITT liv. Förminska dig aldrig till någon stödplanet till någon annan.
   Fråga dig själv: Vad är viktigt för mig? Vilka människor betyder något för mig? När känner jag att jag verkligen är mig själv? Och vad drömmer JAG om? Ta dig själv och dina drömmar på allvar.
   Du äger din kropp. Var snäll emot den även om den under de närmaste åren kommer att bete sig lite märkligt. Svält den inte, stoppa inte fingrarna i halsen och somna aldrig hungrig. Men rasta den gärna då och då i joggingspåret eller på något annat sätt som du tycker om.

Du behöver inte vara smal, duktig och osjälvisk. Det är lika fint att vara mullig, stökig och hellre prata själv än lyssna på andra. Förmodligen roligare. Det är kul att ta plats. Och du sover bättre på nätterna när du slipper oroa dig för det du inte sa och gjorde.
   Ursäkta dig aldrig för att du säger vad du tycker. Och bli inte orolig om inte andra håller med. De har rätt till sin åsikt.
   Kärlek gör ont ibland. Vänskap med. Det går över. Vissa människor är helt enkelt inte värda dig. Låt ingen, kärlek eller vän, bestämma hur du ska vara, klä dig, sminka dig och vilka du ska umgås med. Du har rätt att vara på ditt sätt.
   Våga. Du kan så mycket mer än du tror och du vet aldrig innan du provat."

Anna Laestadius Larsson, SvD 23 juli 2010
-Kommentarer-
Nikkispikkis

2010-08-03 kl. 17:25:09

tack syster :) ibland kan jag med ;)

och jag kan hålla med om att krönikan var bra! :)

li

2010-08-03 kl. 20:45:46

så himla fin den var!

Jag mår okej, vissa dagar bättre än andra, idag en halvbraig, gillar vädret. tycker bättre om regn och halv varmt än sol och 35 grader faktiskt(säger man sånt högt får man nästan smisk kännsdet som)



hur mår du själv?=)

Anonym

2010-08-04 kl. 23:08:39

Åh, det är ju så vackert! <3

li

2010-08-05 kl. 00:13:36

ja det är ju så, och ajg överanalyserar allt, och håller stenkoll på saker (speciellt peter, ibland kan facebook vara förjävligt). ^^ sådana dagr närman ser saker som man över analyserar är värst^^



ojdå, men varför får du så vännen? något speciellt eller bara llmänt? kram

Josefine

2010-08-05 kl. 16:20:20

den var svinbra :D har du sett den?

Josefine

2010-08-05 kl. 17:58:49

okok. är ett måste iaf ;) och leo är såå bra!

Malin

2010-08-05 kl. 18:03:30

Ingen aning faktiskt, framgår inte riktigt eftersom det bara står "varan". Har inte kunnat använda min än eftersom jag inte har nån fungerande skrivare hemma, men min kära mor har sin sista semestervecka den här veckan så nästa vecka ska hon skriva ut den åt mig på sitt jobb. Och DÅ ska jag testa :) Vill ju köpa naturgodis i lösvikt, inte påsar ;) Borde gå tycker man..

Malin

2010-08-05 kl. 18:04:14

Glömde fylla i bloggadressen, men ja, du fattade nog att det var från mig ändå.

li

2010-08-05 kl. 23:32:05

ja så himlans himlans dunder kul känns det, men samtidigt läskigt. väldigt läskigt.



ja verkligen, igår såg jag att han blivigt vän med någon "jävla" brud, det visade sig sedan att han tog bort henne antagligen (kollade det med såklart, och tror itne dom kände varandra,) men ändå. man blir ju paranoid;S



ah, det är så svårt att ändra på sig, att bryta vane beteenden och så, skit svårt verkligen. men bra att du försöker, det är alltid något! ett steg längre fram iaf

KRam

linda - pictures, drawings, me

2010-08-13 kl. 00:44:33

vilken fin blogg du har!

Trees

2010-08-22 kl. 11:46:32

Den där datorn hade jag mestadels med mig för att jag letade jobb och boende hela tiden :P men när jag inte hade den så var den uppe på rummet i min säng under mitt täcke! jag är rätt naiv och tror inte nån är elak o tar.. men det var kanske lite idiotiskt när det FINNS skåp att låsa in i :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
Bloggadress:

Kommentar:


-MisterMartina-
21 år. Dublin.
Gillar:Munkar, musik, människor, resor.
Gillar inte: Lögner, vatten.